Monday, December 22, 2014

10 SUPPLEMENT SEMULAJADI UNTUK KUCING






Terdapat beberapa herba semulajadi yang kita tanam didalam taman kita yang sebenarnya boleh mendatangkan manfaat kepada kucing kita. Herba atau remedi semulajadi ini boleh merawat masalah yang perlbagai dari masalah kulit hingga ke leukemia pada kucing.

1. "Goldenseal":




Herba ini sangat berguna sebagai disinfektan dan juga untuk merawat luka. Apabila dicampurkan dengan saline, goldenseal boleh mengurangkan bengkak mata akibat jangkitan kuman dan alergi. Veterinar juga mendapati dengan memberikan beberapa titik cairan dari goldenseal kepada kucing2 yang menghidapi leukemia, infeksi peritonitis atau masalah penghadaman, ianya akan dapat meredakan masalah tersebut. 

2. "Cat's Claw" dan "Dandelion Root":



Sekali imbas bunyinya seperti bancuhan ahli sihir, tetapi kedua2 supplement ini membawa kebaikan jika diberikan pada kucing. Ekstrak dari campuran kedua2nya boleh memberikan kelegaan pada kucing yang mengalami masalah kulit gatal. Kedua2 Cat's Claw dan Dandelion Root mengandungi cortisone atau steroid semulajadi yang dapat membantu mengurangkan alergi.

3. "Cat Thyme":



Untuk kucing2 yang cerewet yang tidak sukakan catnip, cat thyme boleh memberikan kesan yang sama seperti catnip, iaitu "soothing" dan "contentment". Kebanyakan kucing tertarik dgn rupa bentuk pokok ini, tetapi ia juga dikenali kerana mengeluarkan bau yang "musky".

4. "Peppermint, Pennyroyal dan Rosemary":




Ketiga2 herba ini merupakan repelen serangga yang baik untuk kucing. Jika dicampurkan dalam mandian kucing, ianya akan menambahkan kekuatan rawatan yang kita gunakan untuk menyah flea.


4. Valerian:


Satu lagi catnip alternatif ialah Valerian. Pokok yang mengeluarkan bau yang kuat ini selalunya digunakan untuk 'sleep-inducer' pada manusia, tetapi sebaliknya pada kucing. Ia membuatkan kucing kita menjadi aktif dan bertenaga, jadi ianya amat sesuai untuk digunakan pada kucing2 kita yang mengalami masalah berat badan berlebihan supaya mereka lebih aktif. Kita cuma boleh menggunakan daun yang dikeringkan untuk diberikan pada kucing, bukan minyak kerana minyak dari pokok ini mungkin mendatangkan bahaya pada kucing.


6. Licorice root:


Licorice root yang sedap ini boleh membawa banyak kebaikan pada kucing kita. Ianya boleh membantu kucing2 yang mengalami masalah alergi, masalah pada sistem penghadaman serta endokrin seperti diabetes dan sebagainya. Ia juga boleh membantu masalah pernafasan kerana ianya menyejukkan mukus membrane pada sistem respiratori kucing. Bagi kucing yang mengalami masalah sendi atau athritis juga mendapat manfaat dari licorice root kerana sifatnya yang mengandungi anti inflamasi dan blood cleanser.


7. Glucosamine n chondroitin:



Sama seperti manusia, glucosamine dan chondroitin boleh membantu kucing dengan osteoathritis. Kucing2 yang berusia dapat mengurangkan kesakitan sendi mereka apabila diberikan supplement tersebut. 

8. Omega-3 Fatty acids:


Pakar veterinar mendapati Omega-3 Fatty acids banyak membantu menyelesaikan pelbagai masalah kesihatan pada kucing. Supplement ini banyak membantu mengatasi masalah kulit kering, bulu yang pudar, penyakit kardiovascular, alahan makanan, penyakit ginjal, athritis dan juga penyakit autoimmune pada kucing. Jika sekiranya makanan kucing sedia ada tidak mempunyai cukup Essential Fatty (EFA), maka tambahan Omega-3 FA boleh diberikan.

9. Probiotics:



Sama juga seperti manusia, probiotics banyak mendatangkan faedah pada kucing kita. Dengan memberikan tambahan probiotics pada kucing ianya akan membantu menyelesaikan masalah sistem penghadaman mereka serta juga masalah berkaitan sistem urinari. Supplement tambahan ini bertindak dengan melalui mikroorganisma 'baik' yang terdapat dalam probiotics yang ideal pada kesihatan usus kucing.

10. Catnip:


Nepeta cataria: true catnip
Ia merupakan herb pilihan untuk species Feline. Tanaman ini membuatkan kucing kita rasa relax dan selesa apabila mereka bermain atau berbaring diatasnya. Tambahan pula, catnip memberikan kelegaan pada kucing2 yang mengalami kegatalan dan alahan kulit.


Jadi..rasanya lebih selamat jika kita cuba memberikan kucing2 kita natural remedi yang mudah kita dapati disekeliling kita..

No comments:

Post a Comment