Monday, December 22, 2014

IMMUNISASI YG PERLU

Immunisasi jika diberikan pada peringkat awal umur anak kucing kita boleh mengurangkan kadar jangkitan dan kematian serta mengurangkan penyebaran virus yang kebanyakkannya boleh membawa maut.

Diantara vaksin yang perlu diambil ialah:

1. Panleukopenia:

Dose pertama FPV boleh diberi seawal umur kucing 6-8 minggu, bergantung juga kepada berat badan anak kucing kita. Dose kedua biasanya selepas 3-4 minggu dari dose pertama, dan jika perlu ianya diulang sehingga usia kucing 16 minggu.

Booster dose akan diberikan pada ketika kucing berusia 1-2 tahun, dan ianya hanya perlu diulang setiap 3 tahun, tidak kurang dari waktu tersebut.

Vaksin untuk Panleukopenia selalunya boleh didapati dalam campuran dengan vaksin Feline Viral Respiratory Complex dan diberikan sebagai single injection.

2. Feline Viral Respiratory Complex vaccine:

Satu lagi vaksin yang akan dicadangkan ialah kombinasi FHV (herpevirus) dan FCV (calicivirus), dan biasanya ia boleh didapati sebagai kombinasi dgn vaksin Panleukopenia, dan diberikan sebanyak dua kali, dgn dose terakhir mesti sebelum anak kucing berusia 16 minggu.

Bagi kucing yand dewasa dan melebihi 1 tahun, dose awal ialah 2 kali dengan jarak antaranya ialah 3-4 minggu, manakala bagi kesemua jenis kucing, dose booster tambahan diberikan selepas 1 tahun, dan hanya diulangi setiap 3 tahun sekali.

3. Virulent Systemic Feline Calicivirus:

CaliciVax, sejenis vaksin yang boleh diberikan secara berasingan kepada anak kucing yang berumur 8-10 minggu, bagi mencegah jangkitan FCV. Dose kedua juga diberikan selepas 3-4 minggu dose pertama, dan setahun sekali diberikan sebagai booster.

4. Rabies:

Dibeberapa negara, vaksin Rabies menjadi satu kemestian dan perlu diberikan kepada kucing berusia 8-12 minggu single dose, dan booster digalakkan diambil selepas itu setahun sekali.

http://kucingkuduniaku.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment