Tuesday, December 23, 2014

JOE & KIKI

Kiki amat rapat dengan aku..sebab sjk dia dtg sini,pd waktu malam,dia selalu meow2 minta masuk rumah .

Aku bekerja di depan PC dan Kiki akan baring di atas peha smbil aku usap kepalanya smbil berselawat dan zikir .begitulah rutin setiap malam.Aku belajar dr arwah ayah,cara sedemikian akan menjadikan kucing rapat dgn kita.

Slps dia puas,dia akan keluar rumah dan tidur di banglonya .Kdg2 atas kereta,bwh kereta.

Sjk ia ke sini,x pernah cakar aku.Anak2 dan isteri mmg byk kali berbirat kena cakar tp xla smpi msk spital..sapu minyak gamat je..biasa la kucing,kdg2 stress....kdg2 naik angin.

Pernah adik memarahinya "Kiki..knp kau berak merata2.....penat mak aku cuci rumah " dgn suara keras .Kiki mengeluarkan air mata.

Aku pesan dgn Adik,jgn tengking KIKI...kalau selalu tengking,nnti dia stress dan akan selalu cakar dan gigit kita.Sjk itu Adik x pernah tengking KIKI dan rapat.

Weekend aku bg KIKI tidur dlm rumah .Adik akan bawa kiki tidur dalam buaian bersamanya.byk video aku mskkn dlm Youtube...

KiKi amat faham apa aku ckp.Mula2 aku ajar dia berak dlm pasir .habis dikuisnya pasir buang....1 rumah dikencing berak merata2 smpi pening bini aku.

dalam seminggu ,dia pn pndai melepas dlm pasir...

Ktk jam 3,4 pagi aku solat tahajjud ,Kiki biasa melepak atas sejadah dan aku kuis dgn baik...lama2 dia faham dan baring sebelah sejadah shj...

dia x ganggu melentok atas sejadah smpi aku nk sujud je mesti kuis dia....

Aku mempunyai byk kenangan manis bersama kucing bernama Joe ktk kanak-kanak n ia byk mengajar aku memahami kucing.Wlupun Joe dh mati puluhan tahun lampau,aku masih mengingati sikap dan tabiatnya.wlu apa pn zaman n masa,kucing tetap sama.

Aku msh ingat ktk aku baring bersandarkan bantal menonton TV,Joe meow panjang tnpa henti.....aku terus bangun dan tiba2 ada lipan besar di bwh bantal.Joe terkam dan mati lipan itu.

JOE juga pernah gonggong ular tedung mati bawa kat aku smpi aku lari lintang pukang....

Bila tringat JOE ,aku pasti menangis...sbb dia byk mengajar aku erti kasih sayang .Bila kena marah ibu bapa,JOE la tmpat aku mengadu...

JOE byk mengajar aku erti kasih sayang dan perhatian.

sebelum Kiki sampai rumah,aku dh siapkan blog mengenai Joe...

http://mymemorywithjoe.blogspot.com/


Namun blog ini penuh dengan kisah KiKi ,bukan Joe...Apabila aku mahu menaip kisah kenangan aku bersama Joe dan arwah ayah ,mata aku bergenang..seakan berat jemari untuk menaipnya.Arwah ayah byk mengajar aku bgmana memahami kucing...

Aku msh ingat arwah ibu ,memaki hamun JOE yg mencuri seekor ikan.aku faham mgp mak marah.kami hidup dlm kemiskinan,seekor ikan makan sekeluarga..ayah kdg2 makan kepala shj....

Ayah selalu ckp "kucing faham apa kita cakap namun kita x faham apa mereka cakap...."bila dewasa baru aku mengerti maksud ayah...

Slps Maghrib tadi aku melepak dgn Kiki di luar rumah dan ia melentok atas motor melihat hujan lebat dan seakan memikirkan sesuatu....

Seakan ia tahu bhw mgkin dia akan mendapat tuan baru x lama lagi....

Aku x pasti adakah sikapnya memakan anaknya sendiri malam kelmarin sbg tanda protes....

Sebenarnya aku amat sayangkan KIKI....dia telah mencipta banyak kenangan bersama aku ....

dr seekor kucing anak dara ,hinggalah menjadi ibu........

Gambar ni snap mlm kelmarin,adik cakap "Ayah..KiKi ni bergaya mcm SULTAN......"

AKU TERSENYUM...............

Biarlah masa menentukan.....sama ada Kiki dan anak2 akan mendapat tuan baru atau kekal bersama kami....

Esok 9 pagi appoinment dgn doktor di hospital kerajaan ,anak ke3 mengalami masalah kesihatan dan doktor belum mmberitahu masalah apa...sudah 2 kali ambil darah,scan dan Xray ,nmn penyakit belum dikesan lg.

Esok mgkin Xray n scan lg......BERDOA DAN BERTAWAKKAL SHJ.......


YA ALLAH YA SYAFI...sembuhakn anak aku...amin.......................




No comments:

Post a Comment